LOGOPEDA
„Język jest źródłem myśli…”
Logopedia zajmuje się kształtowaniem mowy, zapobieganiem zaburzeniom mowy i ich usuwaniem.
Terapia logopedyczna ma na celu usprawnienie funkcji komunikacyjnej poprzez stopniowe korygowanie zakłóceń występujących podczas porozumiewania się, od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie.
Cele terapii
• korygowanie wad wymowy;
• przywracanie mowy, która się nie wykształciła;
• wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy;
• wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej.
Zadania logopedy szkolnego:
- diagnoza zaburzeń mowy;
- profilaktyka zaburzeń mowy;
- konsultacje i porady logopedyczne;
- objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy.
Kiedy logopeda jest niezbędny?
Wskazaniem do podjęcia systematycznej terapii powinny być:
- nieprawidłowa, zniekształcona wymowa;
- opóźniony czas pojawiania się poszczególnych etapów mowy dziecka;
- dysfunkcje rozwojowe, na które mogą „nakładać się” problemy z porozumiewaniem się.
Dlaczego mowa jest ważna?
- wpływa na powodzenia szkolne;
- to atut w nawiązywaniu kontaktów społecznych;
- pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć, upodobań.
Zdolność porozumiewania się jest najważniejszą ze wszystkich umiejętności zdobywanych przez nas w życiu. Nasz sposób komunikowania się wywiera głęboki wpływ na naszą edukację oraz stosunki z innymi ludźmi – na wszystkie aspekty naszego życia.
Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, szczególnie w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.
Co robić, by obserwować u dziecka postępy w terapii logopedycznej?
Stała systematyczna współpraca rodziców bądź opiekunów dziecka z logopedą oraz wytrwałe i skrupulatne wykonywanie jego zaleceń – to niezbędne warunki odniesienia sukcesu przez dziecko. Obecność i zaangażowanie rodziców są dla dziecka najlepszą motywacją do ćwiczeń.
Zajęcia logopedyczne:
Z zajęć logopedycznych w naszej szkole korzystają głownie dzieci z klas wychowania przedszkolnego, uczniowie klas I-IV oraz uczniowie mający zalecenia poradni psychologiczno– pedagogicznej. W wyniku przesiewowych badań logopedycznych oraz obserwacji logopedy i wychowawców, co roku, we wrześniu uczniowie kwalifikowani są do zajęć logopedycznych. Dzieci, w zależności od potrzeby, uczestniczą w zajęciach indywidualnych i grupowych.
Podczas zajęć:
- Ćwiczymy prawidłowe oddychanie. Dzięki tym ćwiczeniom wzmacniamy mięśnie oddechowe, wydłużamy fazę wydechową, usprawniamy pracę przepony i podniebienia miękkiego. Dzieci bardzo lubią ćwiczenia oddechowe i zabawy ze słomkami.
- Przed lustrem wykonujemy „Gimnastykę buzi i języka”.
- Ćwiczymy analizę i syntezę wyrazową, rozwijajamy swoją spostrzegawczość oraz zręczność, poszerzamy słownik zarówno czynny jak i bierny.
- Gramy w różne gry logopedyczne (planszowe, karciane,zręcznościowe) m.in.: Memo, Piotruś, Loteryjki, domina obrazkowe i wiele innych. Ćwiczymy w ten sposób prawidłową artykulację oraz pamięć słuchową i wzrokową.
SERDECZNIE ZAPRASZAM
mgr Katarzyna Morawa
Logopeda
Sala nr 8
Godziny pracy:
Poniedziałek 8:00 – 15:30
Wtorek 8:00 – 14:35
Środa 8:00 – 12:35
Czwartek 8:00 – 13:35
Piątek 8:00 – 8:00 – 9:40