Szkoła Podstawowa im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu Górnym

87-162 Lubicz Górny ul. Piaskowa 23 tel. 56 678 52 00  

Kalendarium

Sobota, 2024-05-04

Imieniny: Floriana, Michała

Kontakt

Szkoła Podstawowa 
im. Tadeusza Kościuszki
w Lubiczu Górnym
sekretariat@splubicz.szkolnastrona.pl

Anonimowa skrzynka na sygnały

LOGOPEDA

„Język jest źródłem myśli…”

Logopedia zajmuje się kształtowaniem mowy, zapobieganiem zaburzeniom mowy i ich usuwaniem.

Terapia logopedyczna ma na celu usprawnienie funkcji komunikacyjnej poprzez stopniowe korygowanie zakłóceń występujących podczas porozumiewania się, od prostych wad wymowy do niemożności mówienia włącznie.

Cele terapii
• korygowanie wad wymowy;
• przywracanie mowy, która się nie wykształciła;
• wyrównywanie opóźnień rozwoju mowy;

• wypracowanie odpowiedniego poziomu sprawności językowej.

Zadania logopedy szkolnego:

- diagnoza zaburzeń mowy;

- profilaktyka zaburzeń mowy;

- konsultacje i porady logopedyczne;

- objęcie systematyczną terapią logopedyczną dzieci wymagających pomocy w zakresie stwierdzonych zaburzeń i wad wymowy.

Kiedy logopeda jest niezbędny?

Wskazaniem do podjęcia systematycznej terapii powinny być:

  • nieprawidłowa, zniekształcona wymowa;
  • opóźniony czas pojawiania się poszczególnych etapów mowy dziecka;
  • dysfunkcje rozwojowe, na które mogą „nakładać się” problemy z porozumiewaniem się.

Dlaczego mowa jest ważna?

  • wpływa na powodzenia szkolne;
  • to atut w nawiązywaniu kontaktów społecznych;
  • pozwala na wyrażanie własnych sądów, uczuć, upodobań.

Zdolność porozumiewania się jest  najważniejszą ze wszystkich umiejętności zdobywanych przez nas w życiu. Nasz sposób komunikowania się wywiera głęboki wpływ na naszą edukację oraz stosunki z innymi ludźmi – na wszystkie aspekty naszego życia. 

Wczesne zdiagnozowanie i podjęcie terapii logopedycznej jest warunkiem osiągania sukcesów w szkole, szczególnie w nauce pisania i czytania. Pozwala uniknąć zaburzeń zachowania i przeciwdziała pogłębianiu się wad wymowy.

Co robić, by obserwować u dziecka postępy w terapii logopedycznej?

Stała systematyczna współpraca rodziców bądź opiekunów dziecka z logopedą oraz wytrwałe i skrupulatne wykonywanie jego zaleceń – to niezbędne warunki odniesienia sukcesu przez dziecko. Obecność i zaangażowanie rodziców są dla dziecka najlepszą motywacją do ćwiczeń.

Zajęcia logopedyczne:

Z zajęć logopedycznych w naszej szkole korzystają głownie dzieci z klas wychowania przedszkolnego, uczniowie klas I-IV oraz uczniowie mający zalecenia poradni psychologiczno– pedagogicznej. W wyniku przesiewowych badań logopedycznych oraz obserwacji logopedy i wychowawców, co roku, we wrześniu uczniowie kwalifikowani są do zajęć logopedycznych. Dzieci, w zależności od potrzeby, uczestniczą w zajęciach indywidualnych i grupowych.

Podczas zajęć:

- Ćwiczymy prawidłowe oddychanie. Dzięki tym ćwiczeniom wzmacniamy mięśnie oddechowe, wydłużamy fazę wydechową, usprawniamy pracę przepony i podniebienia miękkiego. Dzieci bardzo lubią ćwiczenia oddechowe i zabawy ze słomkami.

- Przed lustrem wykonujemy „Gimnastykę buzi i języka”.

-  Ćwiczymy analizę i syntezę wyrazową, rozwijajamy swoją spostrzegawczość oraz zręczność, poszerzamy słownik zarówno czynny jak i bierny.

- Gramy w różne gry logopedyczne (planszowe, karciane,zręcznościowe) m.in.: Memo, Piotruś, Loteryjki, domina obrazkowe i wiele innych. Ćwiczymy w ten sposób prawidłową artykulację oraz pamięć słuchową i wzrokową.

SERDECZNIE ZAPRASZAM

mgr Katarzyna Morawa
                           Logopeda
  Sala nr 8

Godziny pracy:

Poniedziałek 8:00 – 15:30
Wtorek  8:00 – 14:35
Środa 8:00 – 12:35
Czwartek 8:00 – 13:35
Piątek 8:00 – 8:00 – 9:40